Projekt „Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Opieka Zdrowotna i Pomoc Społeczna” jest częścią większego programu realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Projekt realizowany jest w Partnerstwie Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie, Uczelni Łazarskiego i Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. J. Korczaka.
Wartość projektu: 2 175 685,00 zł
Cel utworzenia Rady:
Celem realizacji projektu jest zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w branży opieki zdrowotnej i pomocy społecznej oraz dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb pracodawców i rynku. Branża ta jest bardzo specyficzna a poziom kompetencji jej pracowników dotyczy wszystkich obywateli. Nie ma też innej branży gdzie kompetencje społeczne odgrywają równie istotną rolę jak kompetencje zawodowe i managerskie. Dotychczasowy Polski system edukacji ukierunkowany jest głównie na kształcenie umiejętności zawodowych, kompetencje społeczne absolwenci kierunków medycznych i opieki społecznej nabywają dopiero rozpoczynając pracę zawodową. Pracodawcy poszukując pracowników również wymagają dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Inną ocenę kwalifikacji prezentują natomiast odbiorcy usług: pacjenci czy klienci pomocy społecznej, tutaj ważniejszy jest uśmiech i dobre słowo. Projekt poprzez udrożnienie informacji pomiędzy edukacją i potrzebami rynku wpłynie na polepszenie kompetencji zawodowych i społecznych pracowników opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, a tym samym poprawi jakość usług świadczonych przez te sektory.
Uwarunkowania społeczno-gospodarcze Rady ds. Kompetencji:
- przeciętne zatrudnienie w sektorze opieka zdrowotna i pomoc społeczna wynosiło ponad 600 tys. osób (Raport zatrudnienia i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2015r. GUS),
- w sektorze publicznym zatrudnionych było ponad 500 tys. – 1/6 sektora stanowią zatrudnieni w sektorze prywatnym, około 130 tys. stanowią zatrudnieni w pomocy społecznej (dane MRPIPS),
- starzejąca się kadra – średni wiek pielęgniarek to 48 lat a pracowników socjalnych to 45 lat – wysokie wypalenie zawodowe i brak superwizji,
- bardzo wysoka feminizacja i niski prestiż zawodów w pomocy społecznej (kobiety stanowią 54,7% lekarzy, 98,4% pielęgniarek, 90% pracowników socjalnych),
- wynagrodzenia poniżej średniej krajowej (pielęgniarki/położne – 3,2 tys., pracownicy socjalni – 3,12 tys.),
- deficyt lekarzy, pielęgniarek, pracowników socjalnych i opiekunów – Polska ma najniższe wskaźniki personelu medycznego i socjalnego na 1000 mieszkańców (Raport KE 1 mln deficytu),
- urynkowienie i komercjalizacja obu sektorów Usługi społeczne tworzą coraz większy % PKB i miejsc pracy,
- „Białe zawody” i zawody opiekuńcze to przyszłość rynków pracy w całej Europie,
- wysoki odsetek pracodawców poszukujących personelu medycznego i specjalistów od usług socjalnych.
Czynniki determinujące rozwój potrzeb w sektorze zdrowia i pomocy społecznej:
- starzenie się społeczeństwa i rozwój nowych usług i aktywności na rzecz seniorów,
- polityka prorodzinna (Program 500+ wydatki na zakup usług zdrowotnych i społecznych),
- dłuższe o średnio 6 lat życie Polaków w stosunku do 1990 r.,
- nowe choroby cywilizacyjne,
- wyższa świadomość potrzeb nt. usług oferowanych przez państwo i rynek,
- tworzenie się klasy średniej kupującej lub współfinansującej usługi,
- tworzenie się rynku usług (quasi market economy).
Kompetencje i zadania Sektorowej Rady ds. Kompetencji:
- forum wymiany opinii i potrzeb pomiędzy trzema elementami systemu kształtowania kompetencji i potrzeb kompetencyjnych w branży opieki zdrowotnej i pomocy społecznej: pracodawcami, edukacją a pracownikami,
- identyfikacja i prognozowanie potrzeb kompetencyjnych dla obu podsektorów,
- monitoring legislacji i zmian merytorycznych dotyczących zawodów dla obu podsektorów,
- rekomendacje i zalecenia dotyczące badań i rozwoju kompetencji w zawodach dla obu sektorów.